7 Mart 2009 Cumartesi

Güneşli Köyü İlkokulu ve Geçmişe Yolculuk...

M.NİHAT MALKOÇ

Trabzon’un küçük ilçelerinden biri olan Köprübaşı’na bağlı bir köydür Güneşli… Köprübaşı’na uzaklığı altı kilometredir. Güneşli’nin Trabzon’a uzaklığı ise 58 kilometredir. Köyün 1997 nüfusu 423 iken bu rakam 2000 yılında 376’ya düşmüştür. Köyün şimdiki muhtarı Cevdet Karataş’tır. Köyün etrafı ormanlarla kaplıdır. Köyde Sağlık Ocağı ve PTT şubesi yoktur. Su şebekesi olmasına rağmen planlı kanalizasyon altyapısı bulunmamaktadır. Güneşli Köyü’nde yeni ve çok güzel bir cami vardır. Bu cami, eskisi yıkılarak onun yerine köydeki hayırseverler tarafından yaptırılmıştır. Bu yüzden caminin adı Güneşli Hayırseverler Camii’dir. İki minareli caminin bir minaresi yarım kalmıştır. Cami, köyün yukarısında yer almaktadır. Caminin mevcut imamı Seymen Karataş’tır. Caminin geniş bir lojmanı ve lokali bulunmaktadır. Pek çok köyde olduğu gibi Güneşli’de de elekrik, telefon ve yol vardır.

Güneşli Köyü, Kacalak Dağı’nın eteklerinde yer almaktadır. Köyde tipik Karadeniz iklimi hüküm sürmektedir. Köylüler geçimlerini tarım ve hayvancılıkla sağlamaktadırlar. Fakat tarım ve hayvancılığın getirisi yeterli olmadığı için birçok kişi köyden büyük şehirlere, özellikle İstanbul’a göçmüştür. İstanbul dışında Bursa, Adapazarı ve Gebze gibi şehirler bu köydeki kişilerin tercih ettikleri yeni yerleşim yerleridir. Güneşli halkının önemli bir kısmı da, başta Almanya olmak üzere Hollanda ve Belçika gibi Avrupa ülkelerine göçerek rızıklarını burada aramaktadırlar. Yeni göçler nedeniyle köyün nüfusu her geçen gün daha da azalmaktadır. Bu göçler köye olumsuz olarak yansımaktadır; köy gittikçe viranlaşmaktadır.

Güneşli Köyü İlkokulu 1975 yılında açılmıştır. Okul bünyesinde beş sınıf, bir müdür odası, üçer gözlü kız-erkek tuvaleti ve bir de lojman bulunmaktadır. Bu lojman köyde kalan öğretmenlere uzun yıllar hizmet etmiştir. 1975-1976 öğretim yılında açılan okulda ilk yıl 42’si kız, 72’si erkek olmak üzere 114 öğrenci okumaktaydı. Güneşli Köyü İlkokulu’nun ilk müdürü birkaç yıl evvel kaybettiğimiz Hayrullah Malkoç’tu. Merhum Hayrullah Malkoç 1975-1989 yılları arasında tam 14 yıl burada müdürlük yapmıştır. Onun müdürlüğü döneminde okula onlarca öğretmen gelip gitmiştir ama o, okuldan ayrılmayı düşünmemiştir. Onun görevden ayrılmasından sonra Ahmet Kütküt, Filiz Başak Güder, Songül Pehlivan ve Serap Şahbaz bu okulda müdür vekili olarak görev yapmıştır. O, bu okuldan ayrıldıktan sonra Sürmene Halk Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı, sonra da bu kurumun müdürü olmuştur.

Güneşli Köyü İlkokulu bir zamanlar tam teşekküllü eğitim öğretim veren bir okuldu. Köyden büyük kentlere göçler sonucu okul her geçen gün öğrenci kaybetmiştir. 1997-1998 öğretim yılından itibaren ikinci kademeye geçen öğrenciler Köprübaşı Merkez İlköğretim Okulu’na ve Çifteköprü İlkokulu’na gönderilmiştir. Öğrenci sayısının iyice azalmasından dolayı birleştirilmiş sınıflar oluşturularak öğretime tek öğretmenle devam edilmiştir.

Güneşli Köyü İlkokulu benim de okuduğun bir okuldur. 1977-1978 öğretim yılında kaydolduğum bu okulu 1981-1982 öğretim yılı sonunda bitirmiştim. Bu okuldaki ilk öğretmenim Köprübaşılı bir öğretmen olan Naci Kaya idi. Ondan sonra Hanife Korkut adlı bir bayan öğretmenin öğrencisi oldum. Beşinci sınıfta da Hayrullah Malkoç okuttu bizi. Yani ilkokuldaki son öğretmenim merhum Hayrullah Malkoç oldu. Âh o günler, âh o hatıralar!...

Benim bu okula kaydolduğum yıllarda okulun öğrenci sayısı 135 civarındaydı. Bu yıllarda okulda beş sınıf etkin olarak öğretim yapıyordu. Birleştirilmiş sınıf yoktu; her sınıfın öğretmeni vardı. Bugün Gündoğan’ın bir mahallesi olan Kosron’un öğrencileri de bu okula devam ediyordu. Okulun en kalabalık öğrenciye sahip olduğu dönem 1978-1979 yıllarıydı. Bu dönemde tam 143 öğrenci vardı okulda. Bu okulda 2007-2008 öğretim yılında sadece 10 öğrenci vardı. Bu öğrenciler birden beşe kadar tek öğretmen nezaretinde birleştirilmiş sınıflarda öğrenim görmekteydi. Son yıllarda taşımalı eğitim nedeniyle köyün az sayıdaki öğrencisi Köprübaşı ve Çifteköprü’deki okullara taşınarak orada öğrenim görmektedir. Güneşli Köyü ve bu köyün kaderine terkedilmiş okulu, eski görkemli günlerini aramaktadır.

Hiç yorum yok: